CRYENGINE 5で使用する3DモデルをBlenderで作成

目次

3Dモデルを作成

Blender

最低限やること

  • 位置、大きさなどを確定させる
  • UVマッピング
  • Material設定

位置、大きさなどを確定させる

これをやらないと位置やサイズなどが確定されずエクスポート失敗の原因になる。

Ctrl+A 位置、拡縮、回転または、全てを適用。

UVマッピング

3Dビューで、Uキーを押す。
UVマッピング
展開

Add Export Node

「Add Export Node」から「タイプ」「名前」を設定する。
設定するとBlenderの「グループ」に「名前.cgf」のグループが作られる。
このグループがエクスポートするモデル名。

2016-03-24 08_25_40-Greenshot

2016-03-24 09_04_50-Blender_ [F__Users_Blender_00sao_k_5.blend]

Material設定

Material設定

2016-03-22 13_07_58-Greenshot

  • Add Material
  • Do Material Convention
  • Undo Material Convention

「Add Material」からMaterial名、phy属性の設定。

2016-03-24 08_41_32-Greenshot

2016-03-24 08_42_46-Greenshot

「Export to Game」からエクスポート

追加で作成するファイルなど設定する。
「Do materials」で.malファイルを作成
「Save DAE File」で.daeファイルを作成

2016-03-24 08_47_46-Greenshot

エクスポートが成功しているかを確認するためにBlenderのシステムコンソールから確認する。
ウインドウ > システムコンソール切替

Progress

成功していれば「Finished」が表示されている。

エラーの場合。エラー理由が表示されるので修正する。
読めない場合、左上のアイコンを右クリック 編集 > 範囲指定 で文字をコピー出来る。

2016-03-24 09_16_48-Progress_ 100%

書きかけ

Changelog
https://github.com/travnick/CryBlend/blob/master/CHANGELOG.md

CryBlendのTutorialsなど
https://github.com/travnick/CryBlend/wiki

 

ボタン名 ボタン名JP 説明 説明JP
Find The Resource Compiler リソースコンパイラの場所を設定 Select the Resource Compiler executable.
Find the Resource Compiler for Texture Conversion Select if you are using RC from cryengine newer than 3.4.5. Provide RC path from cryengine 3.4.5 to be able to export your textures as dds files.’
Select Textures Directory Texturesディレクトリを選択
operator: Saves current CryBlend configuration. 現在のCryBlendの設定を保存 Save Config File
Add Export Node エクスポートノードの追加 Add selected objects to an existing or new CryExportNode  新規または既存のCryExportノード(blenderのグループ)に選択したオブジェクトを追加。
Nodes from Object Names オブジェクト名からノード
Apply Transforms Click to apply transforms on selected objects  選択したオブジェクトに変換を適用
Add Proxy Proxyを追加 Click to add proxy to selected mesh. The proxy will always display as a box but will be converted to the selected shape in CryEngine.
Add Joint Jointを追加 Click to add a pre-broken breakable joint to current selection.
Add Branch Branchを追加 Click to add a branch at active vertex or first vertex in a set of vertices.
Add Branch Joint Click to add a branch joint at selected vertex or first vertex in a set of vertices.
Update material names in CryExportNodes Materials will be named after the first CryExportNode the Object is in. Set Material Names by heeding the RC naming scheme:
Remove CryBlend properties from material names Material名からCryBlendのプロパティを削除 Removes all CryBlend properties from material names. This includes physics, so they get lost
Add Material to Node Add material to node
Edit Inverse Kinematics of Selected Bone 選択したBoneのIK編集 Edit inverse kinematics properties for selected bone.
Edit physic proxy properties of active object. Edit Physic Proxy Properties for selected object.
Edit render mesh properties of active object. Edit Render Mesh Properties for selected object.
Edit joint node properties of active object Edit Joint Node Properties for selected joint.
Edit deformable properties of active skeleton mesh. Edit Deformable Properties for selected skeleton mesh.
__physDefault Fix Wheel Transforms
__physProxyNoDraw __physProxyNoDraw will be added to the material name.
__physNone __physNone will be added to the material name
__physObstruct __physObstruct will be added to the material name.
__physNoCollide __physNoCollide will be added to the material name.
Find Degenerate Faces Degenerate Facesを探します Select the object to test in object mode with nothing selected in \it’s mesh before running this.
Find Lines with 3+ Faces. Select the object to test in object mode with nothing selected in it’s mesh before running this.
Find Weightless Vertices Select the object in object mode with nothing in its mesh selected before running this
Remove All Weight from Selected Vertices Select vertices from which to remove weight in edit mode.
Find All Objects with No UV’s UVの無いすべてのオブジェクトを検索 Use this with no objects selected in object mode to find all items without UVs.
Add UV’s to Objects オブジェクトへUVの追加 Add UVs to all meshes without UVs.
Add Root Bone ルートボーンを追加 Click to add a root bone to the active armature.
Add BoneGeometry BoneGeometryを追加 Add BoneGeometry for bones in selected armatures.
Remove BoneGeometry BoneGeometryを削除 Remove all bone geometry from the scene.
Rename Phys Bones _Phys Boneの名前を変更 Renames bones with _Phys extension.
Apply Animation Scaling Select to apply animation skeleton scaling and rotation
Remove All FakeBones すべてFakeBonesを削除 (Deprecated) Remove all fakebones for backward compatibility
Export to Game Select to export to game.
   
Error
Export Utilities
Cry Utilities
Bone Utilities
Mesh Utilities
Material Utilities
Custom Properties
Configurations
Export
CryBlend
Add Physics Proxy
Cry Utilities
Bone Utilities
Mesh Utilities
Material Utilities
User Defined Properties
Configurations
Add Material Physics
CryBlend
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